Weflect

Leren (door) niets te doen

Dagdromen, een ommetje maken, even naar het toilet. Je zou het vaker moet doen en je werkgever of trainer zou je ertoe moeten verplichten. Eerder stonden we al stil bij het belang van gespreide herhalingen van geleerde informatie. Maar wist je dat juist even niets doen na zo’n herhaling ook heel belangrijk is?

Want juist het stilstaan (niet bezig zijn met je taken) en reflecteren na het opnemen van informatie vergroot het leereffect. Juist dan  worden zaken van het korte naar het lange termijngeheugen overgebracht. Onderzoekers noemen het niet-taakgerelateerd denken. Mark Tigchelaar noemt het in zijn boek ‘Focus’ het verschil tussen twee vormen van aandacht: gerichte aandacht en open aandacht. Gerichte aandacht gebruiken we voor het uitvoeren van taken, korte blokken en het opnemen van nieuwe informatie. Focus is een ander woord dat bij deze activiteiten past. Open aandacht gaat echter over ontfocussen, nadenken, het onbewuste en creativiteit. Beide vormen hebben we nodig, maar we moeten van deze vormen slim gebruik maken.

Afwisselen: focus vs ontfocussen
Het is met name belangrijk dat je weet wanneer welk type aandacht of activiteit toe te passen. Het gaat er niet persé om dat je alleen maar weet hoe je kleine stukjes kunt leren, of hoe je ontzettend goed niks kunt doen. (Al blijkt het nog niet zo makkelijk: even door Instagram scrollen is volgens Tigchelaar ook een focusactiveit; je hersenen krijgen daarmee nog geen ‘rust’.) Het gaat er vooral om wannéér je beide vormen toepast. Een techniek die daarbij kan helpen is de pomodoro-techniek. Kort samengevat: steeds een periode van 25 minuten waarin je aan taken werkt (gerichte aandacht ) gevolgd door 5 minuten pauze (open aandacht).

Wanneer je even niks moet doen
Het is dus belangrijk na het opnemen van nieuwe informatie even (écht) niets te doen en de gedachten de vrije loop te laten. Het is op dit moment dat je de toepassing op je eigen werksituatie of context kunt maken of andere verbanden kunt leggen die je in eerste instantie nog niet zag. Vragen – voorafgaand aan zo’n ‘pauze’ – die in het toepassen en/of herhalen van het zojuist nieuw geleerde kunnen daarbij helpen. Het is deze pauze van reflectie en open aandacht die een betere leerervaring kunnen maken.

Hoe realiseer je dit in een leertraject?

  • Voorkom dat er ‘doorgeleerd’ kan worden. Materiaal weg, ga een ‘rondje lopen’.
  • Maak gebruik van de ‘pomodoro-techniek‘. 25 minuten werk, 5 minuten niks.
  • Biedt een lichte, alternatieve werkvorm aan: poppetjes tekenen, een eenvoudige puzzel, dagdromen. Een activiteit waarvoor geen gerichte aandacht is vereist.

Wil jij je klanten maximaal rendement laten halen uit jouw training of coaching? Maak dan gebruik van een slimme leeroplossing. Daarmee kun je eenvoudig jouw leertraject structureren en op het juiste moment de juiste vragen stellen; of juist even niet: pauze!


* The Persistence of Thought: Evidence for a Role of Working Memory in the Maintenance of Task-Unrelated Thinking
* Being bored at work can make us more creative
* Mark Tigchelaar – Focus

Wil jij vaker artikelen over (slim) leren, blended training en het optimaal inrichten van je training of coachingstraject ontvangen?
Laat dan hieronder je e-mailadres achter.

Leer resultaat met Weflect.

Weflect is de mobiele leeromgeving die het resultaat van jouw training en coaching vergroot. Het maakt de voortgang van deelnemers zichtbaar en maakt laagdrempelig, herhaald leren mogelijk. Zo weet je zeker dat je deelnemers niets vergeten.

Lees ook eens..